vzdělání . proč jsem nedodělal VŠ?

19. října 2016 v 5:55 |  O mně
Na začátek je dobré říci, že jsem maturoval s průměrem 1,4. Studoval jsem odbornou školu, která je zaměřena na dopravu a ekonomii. Mimo jiné jsem se zde naučil 3 jazyky (anglický, německý a ruský), dále pak kreslení různých technických výkresů a podobně. Celé 4 roky jsem na školu kašlal, vše mi stačilo vyslechnout ve škole, neučil jsem se doma, příprava byla nulová. Již tehdy mě to mrzelo, chyběla mi motivace k tomu se zlepšovat. Neučil jsem se ani na maturitu. Písemné testy byly tak obsáhlé, že bych se stejně nemohl naučit vše a tak jsem si řekl, že buď to dám a nebo ne. Maturita z češtiny mi přišel jako totální výsměch a jako test tak z 5.třídy ZŠ. Za to u matematiky jsem se zapotil, ale i ta dopadla dobře. Svaťák jsem proflákal a učil se až večer před ústními. Dopadly bez problémů, příjemný dialog mezi žákem a učitelem.
Když jsem držel v ruce maturitní vysvědčení a koukal jsem se na ty nečekaně dobré známky, byl jsem v šoku. Před maturitou jsem doufal, že to nějak dopadne, očekával jsem trojky, čtyřky a místo toho přišel průměr 1,4. Byl to pro mě asi největší impulz k tomu, abych začal přemýšlet o vysoké škole.
Bohužel bylo pozdě, přihlášky se podávaly v únoru. V červnu bylo volných už jen pár škol. Vybral jsem si technickou školu v Praze a díky maturitě z matematiky jsem byl ihned přijat. Trochu se mi ulevilo, že nemusím do práce a že si ještě trochu užiju studentský život. Byl jsem tak naivní.
Po nástupu do školy, na začátku října, jsem byl nadšený. Našel jsem si přátele, bavily mě přednášky zapálených odborníků, všechno se zdálo dokonalý. Než došlo na klasické předměty...matematika, fyzika a podobně. Na první přednášce nám bylo řečeno, že nás projde tak 30%, tak ať se pak nedivíme. Tou přednáškou pro mě začalo peklo, vlna neskutečné arogance mě hrozně zaskočila a já se začal pomalu topit. Látka nebyla tak těžká, ale vnitřně mi vadilo snad úplně všechno, co se na škole dělo. Úkoly neuznané kvůli mini blbostem, věčné povyšování učitelů. Bylo hrozně vidět, že spoustu "profesorů" má potřebu si léčit svoje komplexy. Takže jsem si školu rozdělil na 2 části. Odborné předměty a klasiku. Cokoliv odborného bylo boží. Učili to lidé z oboru, byli ochotní, snažili se, komunikovali. Pravým opakem byly klasické předměty. Konzultace takřka neexistovaly, nějaká snaha o vysvětlení taky nulová. Takže v celkovém porovnání to vypadalo opravdu šíleně.
Před zkouškovým obdobím jsem si v předtermínech udělal veškeré odborné předměty. Chybělo mi dodělat pouze ty klasické a tam přišla moje stopka. Byla to konkrétně matematika. Zkouška měla 2 části (písemnou a ústní). Na začátku dostal každý jeden příklad, správný výpočet byla vstupenka do druhého kola, zatím co chyba byla cestou domů. Příklad jsem zvládl bez problémů a tak jsem pokračoval k ústní zkoušce. Byl tam starší profesor, na první pohled ho to evidentně nebavilo. Zkoušení se zdálo v pořádku, on se ptal, já odpovídal..asi v polovině se jen tak mezi řečí zeptal, jestli nejsem z gymnázia. Odpověděl jsem pravdu, že nejsem. Od té doby se vše otočilo, nic nebylo úplně správně, všude nějaká chyba. Takže v konečném důsledku i po správně vypočíaném příkladu a minimálně z části zvládnutého ustního jsem odcházel se známkou F, tudíž bez úspěchu.
Pro mě to byl zlomový okamžik. Ze zkoušky jsem jel přes hodinu domů autobusem. Celou cestu jsem přemýšlel o tom, zda má cenu studovat něco jako je tahle škola. Došel jsem k závěru, že ne a myslím si to do dnes. Svým způsobem si myslím, že vysoká škola je přežitek. Nyní mám "jen" maturitu a i tak dělám velice zajímavou a finančně dobře ohodnocenou práci. Bez titulu a nevěřím tomu, že by mi VŠ dala nějaké užitečné znalosti.
Myslím si, že jediné o čem je dnešní vysoká škola je to, že tím člověk ukáže, jaké má nervy a kolik má síly. 5 let vyplňuje blbosti, učí se věci, které nepoužije a to jen kvůli třem písmenkům před jménem. Ale to "ing." z nich přece nedělá nadlidi nebo větší odborníky nebo cokoliv jiného. Myslím si, že kdyby se na VŠ vyučovalo jen to, co se využívá v praxi, tak že by bylo mnohem více odborníků. Ale to je zatím dost nereálné.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 pihovatá vopice pihovatá vopice | Web | 19. října 2016 v 8:58 | Reagovat

Myslím si to stejné, naopak znám mladé lidi, co mají VŠ a není jim nic platná. Vhodnou práci jich mnoho z našeho kraje nenašlo. Pokud něco najdou, neodpovídá to jejich vzdělání.

2 Jasmínová Jasmínová | Web | 19. října 2016 v 10:43 | Reagovat

Mně na VŠ nejvíce vadil tlak z okolí dalších spolužáků. Když se člověk na něco zeptal, byl prostě hned blbec. Jsi na vysoké škole, chovej se jako "inteligent", jinak nezapadneš.
Z vysokoškolskými učiteli mám jen pár podobných zážitků. Např.: s jistou profesorkou na filozofii, která mi předmět vyloženě dala opakovat, kvůli mé vadě řeči. Přitom na začátku s ní byla krásná domluva, že se mnou bude komunikovat spíše prostřednictvím emailu + má dobrovolná aktivita v hodinách. Ne, máš výhody, tak si to pro jistotu zopakuješ a přitom jsem tzv. domácí úkoly a testy měla kolem 90% :D

3 Kety Kety | E-mail | Web | 19. října 2016 v 10:52 | Reagovat

Zaujala mne ta část, kde píšeš, že po zmínění tvého negymnazistikého původu se vše otočilo. K horšímu. Nevím, zda-li jsou to jen pouhé náhody, nebo se nám české školství snaží ukázat, že my lidé z odborných škol nemáme nárok studovat dále... V současné době se s touto "diskriminací" potýkám, a to nejen ze strany přednášejících, ale i mých spolužáků. A zbývá mi tak jen přemýšlet, zda mi to za to stojí, abych pokračovala ve studiu dále.

4 morskavilaariela morskavilaariela | Web | 19. října 2016 v 11:23 | Reagovat

ahoj nasvštívyla bis prosým múj blogísek o mořských vílách? mislým si že je moc heskí!

5 Eli Eli | E-mail | Web | 19. října 2016 v 20:05 | Reagovat

Tak to tedy chápu, že tě to odradilo. Ono je někdy to vysoké školství jenom o aroganci, získávání tzv. "dotací na hlavu" a šikaně studentů. Také jsem kvůli tomu odešla z jedné univerzity a šla na jinou, kde jsem moc spokojená. Na původní křesali i nás gympláky, že jsme měli mít před vysokou už raději nějaký titul, a že jsme úplně hloupí, každý den nás ponižovali a říkali nám, ať si najdeme místa na provinčních univerzitách, a tak. Byl to hnus.

A ano, titul nezaručuje uplatnění, schopnosti nebo peníze. Hlavně, že se ti daří. :)

6 Soňa K. Photography Soňa K. Photography | E-mail | Web | 19. října 2016 v 20:22 | Reagovat

Dá se říct, že něco podobného jsem měla já, jen jaksi já jsem debil a vydržela jsem skoro do konce, než mě pak vykopli sami, prostě si řekli, že tam nemám co dělat...Teď? Teď vím, že ta škola byla opravdu dost špatný krok vedle, ale nechci to zahodit. Našla jsem si lepší školu, kterou chci studovat a na tu se hodlám hlásit, i když teď rok musím pracovat, ale pak se budu věnovat tomu, co mám nejraději a čemu chci zasvětit svůj život :)

7 mladykritik mladykritik | Web | 19. října 2016 v 22:25 | Reagovat

V první řadě díky za zpětnou vazbu, je to velice příjemné :) takže díky

[1]: Problém je podle mě v tom, že se v dnešní době dostane na VŠ každý druhý. když už ne na státní, tak alespoň na soukromou. VŠ tím ztrácí tu hodnotu a pak chybí i pracovní místa, za chvilku bude každej ing. a nikdo nám nebude kopat kanály...

[2]:  Přesně tak! to je to o čem mluvím. Věci, které absolutně nemají nic společného se zkouškou nebo učivem negativně ovlivňují výsledky...smutná realita.

[3]: Jde asi o to, co chceš v životě dělat, já neměl nějakou vysněnou práci, takže pro mě nebyl problém školu opustit a jít pracovat. Kdybych chtěl být doktor, tak by to bylo asi jinak a tu diskriminaci bych musel přežít. Jinak k těm spolužákům - zkus odborné znalosti využít a ukázat jim, že v mnoha ohledech toho víme víc, než studenti z gymplu:)

[5]: podle mě je všechno tohle chování kantorů zaviněno tím, že to učení je za trest. jsou to lidé, kteří chtěli být vědci atd, ale neměli na to a šli raději učit. Bolí je z toho ego, tak si ho léčí na studentech.

[6]: netvrdil bych, že to byl krok vedle :) určitě ti to dalo hodně. minimálně zkušenosti a přátele. ale škoda toho ztraceného času :/

8 Nancy Nancy | Web | 20. října 2016 v 0:49 | Reagovat

stretla som sa na VS s tym istym. arogancia, zlomyselnost a hadzanie polien pod nohy. ucenie sa blbosti naspamat, len aby ich clovek mohol vzapati zabudnut :D
vela vsak zalezi aj od vybere skoly... uplatnenie skor nemame my humanitaci :D  

ale aj napriek tomu si myslim, ze vyska ti da vela. minimalne sa naucis postarat sa sam o seba, byt aspon trochu zodpovedny... a ked ta aspon par predmetov bavi, tak sa v nich zlepsis, co ti potom v praci urcite pomoze.

9 Anna Anna | Web | 14. listopadu 2016 v 13:23 | Reagovat

Hej tak já nevím co to lidi studujete... Jasně, že záleží na škole... Kamarád měl stejnej problém jako ty a radši se na VŠ vykašlal a šel do praxe a dneska si ho zvou na ty samé VŠ jako odborníka, byť mu chybí jejich titul.... Ale mě škola baví a miluju ji, už proto, že si sama můžu nastavit co a jak se budu učit a specializovat se co to jde....

10 Lucie Lucie | 14. listopadu 2016 v 14:44 | Reagovat

Tak já myslím, že asi záleží hodně na typu VŠ, co vlastně studuješ. Já například studovala historii, takže tam jsme žádné klasické předměty jako matematiku apod. pochopitelně neměli (díkybohu, jinak bych vyletěla hned v prvním ročníku), navíc mě to dost bavilo. Jasně, člověk během těch let tak nějak určitě vystřízlivěl, spousta věcí mi i tam přišla dost nesmyslných a v zásadě máš určitě pravdu, ale konkrétně pro mě to nebylo jen o tom získat titul ale i jak bych to řekla, osobním pocitu, že jsem něco dokázala, že nejsem tak úplná blbka. Jo, je určitě názor, že na vejšku se dneska dostane každý - i když teda já ještě dělala normální písemný přijímačky, který teda podle mě zas taková sranda nebyly. Navíc na konci nás dělalo státnice fakt jen pár, co jsme se tam udržely. Takže asi tak. Já osobně si myslím, že školy jsou fakt různé a asi tak úplně nejde všechny házet do jednoho pytle a říct že úplně každá vejška je k ničemu. Každopádně se mi tvůj článek líbil a je určitě zajímavé třeba srovnat s tím, jak to chodí jinde.

11 Júnový kvet Júnový kvet | Web | 14. listopadu 2016 v 15:04 | Reagovat

veľmi trefne napísaný článok!
Škoda, že si nezabojoval na tej VŠ: mohol si všetkým ukázať, že to dokážeš, aj keď si z odbornej školy a nie z ich preferovaného gymnázia. Musíš byť fakt šikovný, keď si zvládol strednú bez námahy a učenia. :)
p.s. trochu mi ťahá oči oranžové písmo a farba pozadia na tvojom blogu :p

12 Kazimír Kraťas Kazimír Kraťas | Web | 14. listopadu 2016 v 15:50 | Reagovat

Já už se náhodou na VŠ těším! Samá šikana a všude kolem krásný pipky, který na mě ale budou hledět s opovržením, protože jsem nebohý a nezkušený panic.

13 Avilan Avilan | Web | 14. listopadu 2016 v 16:10 | Reagovat

No, spíš jde o to, co člověk studuje :) Na něco VŠ nepotřebujete, na něco jo. Respektive nevím, jak bych mohla vykonávat praxi bez VŠ, když je mým oborem antropogenetika, to by asi nešlo :D. A ano, VŠ je ukázka nervů. Protože reálný život není procházka růžovým sadem :D Nebo takový lékař bez VŠ... Pokud jde člověk na obor, který vystuduje každý lempl a pak si nenajde práci nebo jde na obor, který ho nebaví nebo na něj nemá, to je zase druhá věc, že ano ;)

14 Eliss Eliss | Web | 14. listopadu 2016 v 16:20 | Reagovat

Ten učitel který tě zkoušel musel být opravdu hodně zakomplexovaný...

15 Avilan Avilan | Web | 14. listopadu 2016 v 16:23 | Reagovat

[3]: Tak nestuduješ kvůli spolužákům, ale kvůli sobě, že jo :) Teď to přetrpíš, pak v životě hodně dosáhneš a budeš to ty, co bude moct na nimi ohrnovat nos ;)

16 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 14. listopadu 2016 v 16:41 | Reagovat

Já se na VŠ chystám studovat obor, který studuji už teď na oborovce a abych pravdu řekla, jaké poměry zažívám teď, mám z VŠ husí kůži. Na druhou stranu si myslím, že když se tam dostane (a bohužel udrží) každej blbec, proč by to má inteligentní a kultivovaná maličkost neměla zvládnout. Vždycky jsem na sobě dost tvrdě pracovala a nějaké to ponižování snad také snesu. Na druhou stranu jsem si vědoma toho, že po vejšce to bude na trhu práce ještě větší boj než teď...

17 Mariella Mariella | E-mail | 14. listopadu 2016 v 16:50 | Reagovat

No, nevím... Upřímně řečeno, jsem z gymplu, na techniku se chystám, mám spoustu spolužáků na dané škole v prváku i vyšších ročnících a vím, že to smysl má.

Tedy - ona ta vysoká je pro někoho asi vážně záhul, když čtyři roky na učení kašle, co?

Víš, já tu matiku beru jako nutné zlo. Je potřeba a v technice pořád - akorát vím, že třeba v prváku to mnohým lidem nedochází, protože aplikace se postupně nabalují, a tak z toho nejprve nic není. Kromě toho ano, potřebují nějak ty lidi prosít - a tedy ne, každý se hned nebude Ing. To vážně ne. I kvůli tomu, že to spousta lidí nedává.

Nevím, celý tvůj článek mi zní neuvěřitelně ublíženě. Jako "já jsem víc, já tu vš nepotřebuji, a když jsou někde špatní vyučující, tak je to automaticky špatně". Což o to - pokud vím, tak na technikách jsou často i rádi, pokud mají někoho z odborných škol, ale ty jdou poslední léta tak do pytle, že lidi z nich prostě letí na matikách i učení.

Jinak - osobně jdu na VŠ z jednoduchého důvodu - na svoji vysněnou práci ji potřebuji. Nejdu na nic, na co mi stačí čtyři roky střední (ještě proflákané, s prominutím). A že to bude těžké, budu se učit matiku, se kterou se třeba až tak úplně nesetkám a nikdo mě pět let nebude vodit za ručičku a nebude ze mě unešen, když je v ročníku dalších x lidí? No a. On je asi důvod, proč my z gymplu ty vš doděláme - protože po čtyřech letech učení i nepotřebných věcí pro naše obory a setkání s nepříjemnými vyučujícími víme, že nemáme čekat zázraky. :)

18 Trinity Trinity | 14. listopadu 2016 v 16:51 | Reagovat

Ono to asi záleží na tom, jakou studuješ školu a jaký obor. Třeba moje sestřenka studuje lesnictví a až na nějaké neoblíbené profesory je to tam prý moc fajn. Já sama se chystám na japonskou filologii, což je taky úplně jiný obor, hlavně tam nejsou žádné „obecné" předměty. Osobně si taky myslím, že vysoká škola je v některých oblastech celkem přežitek, hlavně pokud má někdo technicky zaměřeno střední školu, může v pohodě pracovat i bez vysoké. Zato ty humanitní obory jak právě filologie, nebo i věci jako medicína, jaderná fyzika a tak, to už je samozřejmě potřeba mít titul.

19 hogreta hogreta | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 16:53 | Reagovat

Tak ono ta škola ti dá právě i tu schopnost se povznést, zatnout zuby a bojovat. A vyřadí se lidé, kteří jsou třeba taky hrozně chytří, ale nedokážou třeba překonávat překážky, nejsou cílevědomí a nebo jsou líní. Být chytrý je super, ale pro život člověk často potřebuje víc.

Aspoň když jsem se o tom bavila s šéfem v práci, tak přiznal, že pokud má někdo vysokou školu, tak to neznamená, že má větší schopnosti v tom oboru v praxi - a prý nic takového od nich často ani nikdo nečeká. Ale znamená to, že je tento člověk cílevědomý, že dokáže samostatně pracovat, dokáže se samostatně připravovat a učit nové věci - a hlavně dokáže jít přes překážky, tolik se nebojí. A to je pro zaměstnavatele důležité. Ne to, že má tři písmenka před jménem, ale to, že dokázal tu cestu k těm třem písmenkům zvládnout, že se z toho nesložil, nevzdal to, nelajdal to, snažil se, bojoval. Znamená to, že až takovému člověku dá k řešení problém, který není snadný, tak to tak jednoduše nevzdá - ze školy je zvyklý překážky překonávat. Navíc o člověku, který ty tři písmenka před jménem má, to vypovídá nejméně to, že byl schopný rok nebo dva pracovat na samostatné práci a dojít k nějakým výsledkům (jinak by těžko napsal diplomku). To taky nedokáže každý. A je to věc, která zaměstnavateli s výběrem zaměstnance taky dost pomůže.

Podle mě na to, aby se vyučovalo především to, co se používá v praxi, je střední škola. Vysoká škola je právě pro tu hloubkovou teoretickou znalost. Pokud chci být skvělý elektrikář, budu ten obor studovat na střední - a pak půjdu do práce. Pokud však chci té elektřině opravdu rozumět, pokud chci třeba pracovat ve výzkumu, pokud mě do hloubky zajímá, jak to funguje, jdu na elektrotechniku na vysokou školu. Vysoká škola je prostě tak trochu "boj na vlastní pěst" a člověk musí mít k tomu, co tam studuje, vztah. Studovat vysokou školu proto, že chci mít "ing", je pitomost. Studovat vysokou školu proto, že chci do hloubky rozumět třeba matematice, to už taková hloupost není. Bohužel v poslední době mi přijde, že se valná většina lidí hlásí na vysokou školu kvůli titulu (a na střední kvůli maturity), než kvůli tomu, že by se opravdu o té dané věci chtěli dozvědět něco do hloubky.

20 myfairfavourite myfairfavourite | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 16:59 | Reagovat

No, já mám postejnavý názor. Ve středověku lidem stačilo, že uměli číst, psát a počítat a hlavně pracovat!!!! Oni neměli čas chodit do školy, ale do nás hustí samý blbosti. V tělocviku jsem děsná, neumím šplh na tyč a nejdou mi kotouly, ale zase já mám obratnou kostru, umím jako jediná most ze stoje, most z lehu, skoro rozštěp a to jen díky youtube kanálu Triogym! Učitel mi vyhrožuje 3 z těláku, kvůli kotrmelcům! Ale je mi to fuk, hlavně abych uměla běhat a skákat. Jinak úžasný článek! :D

21 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 17:53 | Reagovat

Tak to vidíš, já mám výučák v blbým oboru (knihař) a na pracáku se mnou stojí fronty vysokoškoláci.
A ano, pracovních míst jsou mraky, ale třeba jak má ženská dítě, je úplně fuk, co má za obor a jaký titul...
Vlastně ne, vysokoškolačky jsou na tom hůř, nechtějí je zaměstnat ani jako uklízečky, protože pořád někde převládá ten pocit, že jak má člověk titul, chce vyšší výplatu...

22 Ginger White Ginger White | Web | 14. listopadu 2016 v 17:56 | Reagovat

Já na VŠ ani nešla. Nejdříve jsem toho litovala. Teď už ne. I tak jsem dělala různé zajímavé práce. Prošla jsem Prahou, Německem a zakotvila v práci, která mi sice někdy leze krkem, ale za to mám i čas na spoustu věcí kolem. Mám odbornou školu, je mi 20 a nemám vysokoškolský titul. Přesto beru více peněz a v předchozích pracích jsem brala také, než berou moji přátele s vysokou školou.. Nemyslím si, že je škola tak důležitá. Mně třeba pomohla hodně pracovitost a ochota se učit novým věcem. Taky samozřejmě jazyky. :) Fajn článek.

23 Steve Jonasson Steve Jonasson | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 18:00 | Reagovat

[19]: Mluvíte mi z duše :)
Ale zdá se mi to, že většina, co mluví o tom, že vysoká škola je k ničemu, se cítí nějak ublíženě nebo nedokážou přijmout to, že vysokou neudělali a ostatní kolem ano. Vždyť o nic nejde ne? Je to tlak společnosti, že uvnitř vás je něco, co vás burcuje k tomu, abyste vyhledávali takové články jako je tento, a ve výsledku napíšete, že vlastně taky nemáte VŠ a máte stejný názor jako autor? :)
Buďte i objektivní jako uživatelka "hogreta".
Znám plno lidí, co se mnou chodili na gymnázium, a dodnes nechápu, jak dokázali napsat bakalářku nebo diplomku + složit SZZ. Takže chill :))
Je to o vytrvalosti, nenechat se zlomit, pracovat sám na sobě. Kritiku nebrat jako ponižování, ale jako důvod se zlepšovat.

24 Mar Mar | 14. listopadu 2016 v 18:05 | Reagovat

Já úmylně sabotovala své příjimačky na vysokou. Pak jsem doma jen smutně oznámila, že jsem se na jeden z nejžádanějších humanitních oborů nedostala.. A vesele jsem si odjela do světa. A nasrat, přátelé, s českým zvráceným vzdělávacím systémem jsem skončila.

25 Katarína Katarína | Web | 14. listopadu 2016 v 18:28 | Reagovat

Asi je to aj o tom, čo od štúdia očakávaš. Keď som šla na školu, vedela som, že sa neuplatním. Ale tiež som vedela, že ma čaká päť rokov, počas ktorých sa budem učiť o veciach, ktoré ma náramne bavia. Nie som aj preto sklamaná, lebo som si dobre prečítala, ktoré predmety sa na škole budú vyučovať, nič ma neprekvapilo. Tiež som si musela odtrpieť nepríjemné predmety, ale nepríjemné boli svojím obsahom, nie vyučujúcimi. Na tých si nemôžem sťažovať.

26 Miloš Miloš | Web | 14. listopadu 2016 v 18:29 | Reagovat

Souhlasím s tím, co napsala Hogreta v komentáři [19]:. Absolvent VŠ dokázal minimálně to, že dovede řešit problémy, což je známkou inteligence, flexibility a samostatnosti.

Kdybychom měli vzít do důsledku, že na školu se vykašlu proto, že se tam musím učit i něco, co mě nebaví, nebo co pak přímo nevyužiju, s takovou logikou bych nevystudoval ani SŠ, protože je tam třeba biologie, dějepis, ... a nechci být lékařem ani historikem, dokonce bych nemusel mít ani ZŠ, protože by stačila základní gramotnost a všechno ostatní by už bylo "zbytečné".

27 Tevuori Tevuori | Web | 14. listopadu 2016 v 18:42 | Reagovat

Nejspíš studuju v jiném časoprostoru než autor a většina komentujících. Já se na VŠ setkávám zatím spíše s kolegiálním přístupem, snahou poradit a vyjít vstříc. A to se zabývám oborem, ve kterém je ta propast mezi studenty a vyučujícími odborníky opravdu obrovská.
Jestli ono to spíš nebude o přístupu studenta a o jeho neschopnosti uznat, že by ty "hovadiny" přímo nesouvisející s oborem mohl někdy v budoucnu přeci jen k něčemu využít.

A pokud jde o arogantní kantory... blbci jsou všude. A naučit se s nimi vycházet a nepopouzet je - to je důležitá lekce a cesta k úspěchu. A je jedno, jestli na to člověk přijde v práci nebo ve škole.  
U jedincl, které obor zajímá, znamenají ta tři (a více) písmenka u jména mnoho. Je škoda se takového cíle vzdát kvůli jedné prohrané bitvě. Protože jedna bitva ještě nemusí znamenat prohranou válku, že. Jen sebrat síly.

28 Terez Terez | Web | 14. listopadu 2016 v 19:34 | Reagovat

Kamarád který taky studuje na VŠ, si z hodin vůbec nic nepamatuje, ale školu v klidu zvládá. Chodí tam jednou, maximálně dvakrát týdně a je spokojený :D

beauty-brunett.blogspot.com

29 Circle Circle | Web | 14. listopadu 2016 v 19:48 | Reagovat

tyjo, jak já ti závidím odborné vzdělání...sama jsem gymplák a NIKDY mi to nepřineslo nic dobrého...

sama jsem nedokončila dvě školy...biologii a uměnovědný obor na fildě...obojí mě totálně demotivovalo k tomu vůbec ještě něco studovat...

jenže jak už jsem psala, jsem "obyčejný" gymplák, takže jsem na tom stejně, jako člověk, co má jen základku (jako fakt)...dobře placená práce prostě sehnat nejde, už několik zaměstnavatelů mi řeklo, že kdybych měla třeba průmyslovku, nebo obchodku, tak by mě vzali, ale s gymplem že vím kulový...

takže mi víceméně nezbývá nic jiného, než studovat a modlit se, aby to konečně vyšlo...

30 DRAK DRAK | Web | 14. listopadu 2016 v 19:51 | Reagovat

tu oranžovou mé oči nezvládají...utrpení
mě vysoká bavila

31 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 19:58 | Reagovat

Zajímavé čtení, titulek na blog.cz už je ale trochu zavádějící. Ono dost záleží, jakou školu člověk studuje. Já se na výšku chystám, zájem mám ale o školu uměleckou a tam je to něco jiného, než na školách teoretických - tam jsou lidé z praxe, vedoucí oboru o který se chci ucházet má za sebou 10 let praxe a i při vyučování podniká vlastní projekty. Tak doufám, že mě výška nezklame tolik co Tebe.

32 Lotty Lytton Lotty Lytton | Web | 14. listopadu 2016 v 20:17 | Reagovat

[31]: Titulky na blogu. cz jsou skoro vždy zavádějící. Překvapuje tě to ještě? :D

33 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 20:18 | Reagovat

[32]: Upřímně, snad už ani ne :-D.

34 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 14. listopadu 2016 v 20:24 | Reagovat

Trochu si protiřečíš - píšeš, že odborné předměty byly zajímavé a přínosné, a zároveň tvrdíš, že by ti vysoká nic užitečného nedala. Ono je to hlavně o tom, co si člověk chce odnést. A ne, na vysoké holt nestačí si něco málo zapamatovat z přednášek.

Na druhou stranu jsem ale taky slyšela o znevýhodňování kvůli střední škole, kterou student vystudoval, i když naopak než ve tvém případě. Bývalé spolužačce dávali při studiu chemie sežrat, že je z gymplu a ne z nějaké průmyslovky se zaměřením na chemii.

35 Jana Jana | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 20:24 | Reagovat

Mně se nejvíce líbí, že Vydělávám více než mi spolužáci s titulem či dvěma a v práci mám přehršel benefitů :)

36 K. K. | 14. listopadu 2016 v 21:15 | Reagovat

Miluju ty lidi (teď nemyslím konkrétně autora, spíš komentující), co tvrdí, že za všechny jejich neúspěchy v životě může gympl, blbá VŠ apod a vůbec si nepřipouští fakt, že na to prostě nemají.

Já mám gympl (poměrně vyhlášený v kraji) hotový, na VŠ mi znalosti z něj hodně pomohly, studuji veterinu, tedy poměrně těžká škola, ale 95 % učitelů tu vychází vstříc, je nápomocná a dělají pro nás věci i navíc, ve svém volném čase.  

Nikdo nás tu nesráží, učíme se to, co opravdu budeme potřebovat, i když tomu teď někteří nechtějí věřit. Nikdo si tu nenechá říkat titulem, na který by nedosáhl.

Chápu, že ne každému se na VŠ zadaří, mně třeba taky ne, můžu vylítnout klidně další zkouškové, ale házet to na školu, že je k ničemu a přežitek, to je prostě blbost. A že jsem na tom s gymplem stejně jako se ZŠ? Ale no tak, vždyť je to ještě větší hloupost. Maturita je sice poslední dobou spíš úsměvná, ale pořád má váhu, když hledáte smysluplné zaměstnání.

Příkladem mi v tom je můj otec, který na VŠ nešel, protože byl na vojně. Má tedy 'jen' maturitu z gymplu, dobrého fleka, s flexibilním časem, ohodnocením velice dobrým a na jeho pozici rozhodně nejsou lidi z učňáků a základek, ty jsou právě pod ním, protože nedosáhli dostatečného vzdělání.

Neříkám, ať každý studuje. Když to člověka nebaví, nejde mu to, chce dělat něco jiného, ať to dělá a je spokojený. Ale ať pak nekrmí internet výkřiky, že je VŠ dnes k ničemu. Doktora, psychologa, právníka, jaderného technika a spoustu dalších bez řádného vzdělání prostě dělat nemůžete.

37 Switch Switch | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 21:51 | Reagovat

nejlibovější článek, co jsem za poslední dobu četla

38 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 22:36 | Reagovat

Pokud chcet člověk bejt dobrej neurochirurg, tak to s "vysokou školou života" zvládne asi těžko. Pokud chce člověk studovat. Chtěla jsem psát dál, ale...

[36]: Moje slova. Kromě osobní zkušenosti...moje slova.

39 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. listopadu 2016 v 22:53 | Reagovat

Souhlasím s tím, že u nás vysokoškolské vzdělání postupně notně devalvovalo a samo o sobě nic nezaručuje - ani absolventovi, ani zaměstnavateli. Ale jsem velmi opatrný na oblíbený argument, že by školy měly učit striktně jen to, co se pak používá v praxi. Podle mého názoru je to právě naopak: Škola má podle mě i provokovat, učit hledat netradiční vazby a souvislosti, poskytovat přesah do dalších oborů a širší kontext, neměla by nechat studenta ustrnout v úzkých mantinelech dané specializace, na to bude dost příležitostí v praxi. Jinou otázkou je, zda je toho daná škola se svým lidským potenciálem schopna.

40 Víla Víla | Web | 14. listopadu 2016 v 23:17 | Reagovat

"Myslím si, že jediné o čem je dnešní vysoká škola je to, že tím člověk ukáže, jaké má nervy a kolik má síly."

Mám 14 dní před odevzdáním diplomky, dva měsíce před státnicemi a pod tuhle větu se můžu podepsat...

[36]: Jsem studentka psychologie a možná bys ani nevěřila, kolik lidí mi do očí řeklo, že duši rozumí každý hňup, a proč to teda musím studovat...

41 vev vev | Web | 15. listopadu 2016 v 8:54 | Reagovat

Docela souhlasím. Já jsem teda vejšku dokončila, dokonce i navazující. Stálo mě to hodně nervů, ale škola mi nic moc nedala - aspoň, co se týče znalostí. Bylo to totiž až tak moc podrobné, že to v životě nevyužiji, aspoň ne na své pozici... nějaký graf monopolu je mi momentálně ukradený. :-) Spíš mi to dalo pár let bez starostí navíc, volný dny a taky mě to naučilo, že všechno je to o lidech, záleží na tom, koho potkáš... Ale nějaká spravedlnost tam fakt moc není. Asi není vejška jako vejška... Sice na to budu s úsměvem vzpomínat (a co si budem povídat - ten pocit - stát na promoci a říkat si "jo, dokázala jsem to!" taky není k zahození), ale jsem ráda, že už mám volný víkendy bez učení. Teď už čtvrtý měsíc pracuju a jsem spokojená, mám fajn kolektiv a po práci přijdu a nečekají mě žádné prezentace a seminárky (kterých mimochodem na VŠ bylo nespočet). Vím, že mě práce časem omrzí, taky nemám tolik volného času (jako na vš), ale jsem relativně spokojená a po 18 letech školy je to fajn. ;) Takže ti rozumím. ;)

42 Sasanka Sasanka | 15. listopadu 2016 v 8:56 | Reagovat

Zase není obor jako obor. Třeba takový doktor nebo právník zkrátka nemůže existovat bez titulu. Nebo mikrobiolog. Nebo raketový inženýr v NASA. Nebo ředitel statistického úřadu. A podobně. Ty jsi měl štěstí, že sis v patnácti vybral takovou školu, se kterou jsi uplatnitelný i bez vysoké. My chudáčci z gymplu, pokud nechceme prodávat v Tescu, zkrátka nějakou tu vysokou absolvovat musíme (a já si ji teda užívám).
Myslím, že tvůj problém nebyl ani tak to, že by vysoká byla naprd. Ale zkrátka jsi měl "štěstí" na neuvěřitelně idiotské vyučující. A takových je bohužel pořádná hromada.

43 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 15. listopadu 2016 v 9:40 | Reagovat

[42]: Přesně..

Jelikož jsem z gymplu, nemám tak trochu na výběr pokud chci dělat něco odborného..
A jo, někteří učitelé jsou blbečci a proto existují servery, kam píšou starší spolužáci a raděj, koho si vybrat na cvičení a koho ne..
Jsem v pátym semestru a úkoly mi vrací pouze učitel na fyziku, kterej mě sice strašně štve, ale prostě jen chce, abysme pochopili princip a on nám to uvěřil..

44 Snílek Snílek | E-mail | Web | 15. listopadu 2016 v 15:51 | Reagovat

Nejhorší je, když máš nějaký povinný předmět a nedokážeš si najít jeho smysl a motivaci proto, aby ses ho učil. To je fakt zlo. Tady to chce zatnout zuby a prostě to přežít. Nebo když máš předmět, o kterém víš, že se ti hodí a že je zajímavý, ale učitel z něj dokáže udělat peklo.
Na druhou stranu máš zase zbytečné (oborově povinné) předměty, které jsou sami o sobě nuda a děs, ale učitel to dokáže podat způsobem, že tě to i baví. Je to prostě o škole a o učitelích.

Ale s tou dikriminací negympláků souhlasím. A co teprve, když nejsi ani oborově ze střední. To teprve se na tebe dokážou někteří koukat skrz prsty a pohledem, že jen zabíráš místo někomu chytřejšímu. No tak asi ne, když já tu jsem a ten "někdo inteligentnější" tu není!

[21]: Nejde o to, že chce vyšší výplatu, ale že je to zákonem dané. Uznávám, že je to asi tak dva roky zpátky, co jsme to probírali, takže se to možná už změnilo, ale čím má člověk vyšší titul, tím má vyšší plat. To že v praxi už je to trochu jiné, je druhá věc. Ale správně by měla mít uklízečka s titulem vyšší mzdu než uklízečka s maturitou a ta zase než uklízečka se základkou.

[22]: Ono jde i o to, co chce člověk dělat. Já chci třeba dělat knihovnici. Střední jsem se minula oborem, tak to "doháním" aspoň na vysoké, o které si myslím, že by mi mohla pomoct rozšířit obzory (než kdybych nastoupila rovnou do práce). Pokud máš nějakou představu o průměrném platu, tak jistě víš, že knihovník si zrovna moc nevydělává. Je to vlastně docela dost smutné, jak málo si vydělá vzhledem k tomu, co všechno dělá a poskytuje. Když bych ale například se teď rozhodla dělat striptérku, tak si vydělám za týden, dva víc, než za měsíc v knihovně s titulem. Dokonce i můj taťka si s učňákem vydělá víc, než já s titulem v knihovně. I když je rozdíl tak 3-5 tisíc.

45 Takara Takara | 17. listopadu 2016 v 13:05 | Reagovat

Ano, vysoká škola není o inteligenci, ale o schopnosti "tam vydržet"...slabší kusy odpadávájí, ať už pod záminkami "že se tam učí blbosti" nebo "dnes má titul každý blb" apod. Samozřejmě, že ve škole se učí i věci, které v životě nepoužiju, ale pokud bych aplikovala tuhle logiku "učíme se zbytečnosti" už od MŠ, tak bych skončila jen se základním vzděláním, možná ani to ne...

Pro mě VŠ měla smysl v tom, že "mám ten papír", tabulkové ohodnocení (takže své jisté) a kromě toho mi ten papír chrání zadek při práci v zahraničí (je totiž snadnější dostat práci s "blbým" Bc. než bez něj)...

46 Maziomit Maziomit | E-mail | 26. května 2017 v 14:13 | Reagovat

ibuprofen cialis contraindications
http://viagra-withoutdoctors.com - viagra without a doctor prescription
  online pharmacy, viagra, cialis, uk
<a href="http://viagra-withoutdoctors.com">viagra without a doctor prescription
</a> - cialis 5mg replies
cialis pills

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama